DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra DE

DSB litra DE (IV)
(Retur til oversigt)
Postpakvogn med postgodsrum og jernbanegodsrum. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Kan sammenkobles med litra DB og DF til dobbeltpostvogne. Vacuumbremse. Skruebremse i bremsekupe. Dampvarmeapparater. Olielamper. Elektriske lamper i bremsekupe (1913). Toilet.

Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
9,5 tons
 
   
Beklædning:
 
Antal:
10 stk.

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB DE 1518DE 1518Scandia1901Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Ombygget 1940 til HA 37009.
DSB DE 1519DE 1519Scandia1890Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1422. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DQ 5801.
DSB DE 1520DE 1520Scandia1890Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1423. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1938.
DSB DE 1521DE 1521Scandia1890Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1424. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Omlitreret 1941 til DQ 5802.
DSB DE 1522DE 1522Scandia1890Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1425. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DQ 5803.
DSB DE 1523DE 1523Scandia1890Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1426. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DQ 5804.
DSB DE 1524DE 1524Scandia1890Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1427. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1936.
DSB DE 1525DE 1525Scandia1890Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1428. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1939.
DSB DE 1526DE 1526Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1429. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1937.
DSB DE 1527DE 1527Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1430. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1935.
ContecRailSvenska-lok
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak