DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
24-fods (7,5 m) postvogn med postkontor og postgodsrum. Beregnet til sammenkobling med DE-vogne til dobbeltpostvogn. Kakkelovn. Toilet. Vacuumledning. Varmeledning.
Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
10,4 tons
Beklædning:
Antal:
10 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DB 1435 | Breslau | 1877 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1435. Elektrisk ledning fra 1909. Ombygget 1910. Elektriske lamper og dampvarme 1917. 1938-39 reserve i Århus. Trykluftledning fra 1940. 1940 reserve i Nyborg. Omlitreret 1941 til DL 5502. | |
DB 1436 | Scandia | 1884 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1436. Elektrisk ledning fra 1909. Ombygget 1910. Elektriske lamper og dampvarme 1917. 32 volt batteri til vognens egenbelysning 1930. Omlitreret 1941 til HA 36993. | |
DB 1437 | Breslau | 1877 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1437. Elektrisk ledning fra 1909. Ombygget 1910. Elektriske lamper og dampvarme 1917. 32 volt batteri til vognens egenbelysning 1930. Omlitreret 1940 til HA 37003. | |
DB 1438 | Breslau | 1877 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1438. Ombygget 1910. Elektriske lysledninger 1914. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1930. Udrangeret 1938. | |
DB 1439 | Breslau | 1879 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1439. Ombygget 1910. Elektriske lysledninger. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1930. Udrangeret 1938. | |
DB 1440 | Breslau | 1879 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1440. Ombygget 1910. Elektriske lysledninger. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1930. Omlitreret 1940 til HA 36996. | |
DB 1441 | Breslau | 1879 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1441. Ombygget 1910. Elektriske lysledninger. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1930. Udrangeret 1938. | |
DB 1442 | Scandia | 1887 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1442. Ombygget 1910. Elektriske lysledninger. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Trykluftledning fra 1929. Udrangeret 1937. | |
DB 1443 | Scandia | 1887 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1443. Ombygget 1910. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Trykluftledning fra 1929. Omlitreret 1940 til HA 36997. | |
DB 1444 | Scandia | 1890 | Oml. 1893 fra DSB/JF DC 1444. Ombygget 1910. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Trykluftledning fra 1929. 1939-40 Tønder. Omlitreret 1940 til HA 37004. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Jernbanebøger
Kjellerupbanen. Pris 390 kr.
Læs mereSabotage mod Maskindepot Gb
I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.
Læs mere