DSB specialvogne 1893 - 1958
DSB Telegrafvogn
(Retur til oversigt)
(Retur til oversigt)
Nr. | Fabrikat | År | Noter |
Nr. 1 | Lauenstein | 1863 | Ombygget 1911 af Cvk Ar fra IF 4461. Indrettet til bevægeligt værksted for Telegrafdistriktet, senere Signaltjenesten. Last 10 tons. Vakuumledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1939. |
Nr. 1 | Atlas | 1885 | Ombygget 1939 af Cvk Ar fra CE 1306. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Fredericia, Esbjerg fra 1942. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 1. |
Nr. 2 | Lauenstein | 1863 | Ombygget 1911 af Cvk Ar fra IF 4470. Indrettet til bevægeligt værksted for Telegrafdistriktet, senere Signaltjenesten. Last 10 tons. Vakuumledning. Håndbremse. Hjemsted Nørrebro. Udrangeret 1935. |
Nr. 2 | Scandia | 1880 | Ombygget 1936 af Cvk Kh fra CE 1315. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Nørrebro, senere Hellerup. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 2. Solgt 1963 til DJK som SJS Cc 322 |
Nr. 3 | Lauenstein | 1864 | Ombygget 1911 af Cvk Ar fra IF 4473. Indrettet til bevægeligt værksted for Telegrafdistriktet, senere Signaltjenesten. Last 10 tons. Vakuumledning. Håndbremse. Hjemsted Randers. Udrangeret 1933. |
Nr. 3 | Strømmen | 1896 | Ombygget 1932 af Cvk Ar fra CE 1333. Trykluftledning fra 1942. Skruebremse. Hjemsted Tinglev. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 3. |
Nr. 4 | Lauenstein | 1857 | Ombygget 1920 af Cvk Kh fra IC 4022. Udrangeret 1924. |
Nr. 4 | Lauenstein | 1864 | Ombygget 1911 fra IF 4477. Indrettet til bevægeligt værksted for Telegrafdistriktet. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Struer. Ophugget 1920. |
Nr. 4 | Scandia | 1872 | Ombygget 1924 af Cvk Ar fra HB 2356. Last 6 tons. Håndbremse. Hjemsted Struer. Udrangeret 1930. |
Nr. 4 | Scandia | 1880 | Ombygget 1930 af Cvk Ar fra CE 1319. Last 5 tons. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Struer. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 4. |
Nr. 5 | Lauenstein | 1864 | Ombygget 1911 fra IF 4479. Indrettet til bevægeligt værksted for Telegrafdistriktet. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Århus H. Udrangeret 1919. |
Nr. 5 | Lauenstein | 1857 | Ombygget 1919 fra IC 4019. Udrangeret og oph. 1922. |
Nr. 5 | Scandia | 1872 | Ombygget 1923 af Cvk Ar fra HB 2351. Udrangeret 1931. |
Nr. 5 | Strømmen | 1896 | Ombygget 1931 af Cvk Ar fra CE 1330. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Århus H.. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 5. |
Nr. 6 | SJS | 1858 | Ombygget 1911 fra IC 4041. Indrettet til bevægeligt værksted for Telegrafdistriktet. Last 6 tons. Håndbremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret før 1921. |
Nr. 6 | Lauenstein | 1857 | Ombygget 1921 af Cvk Ar fra IC 4017. Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1934. |
Nr. 6 | Scandia | 1893 | Ombygget 1934 af Cvk Ar fra CE 1324. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1946. |
Nr. 7 | SJS | 1858 | Ombygget 1914 af Cvk Kh fra IC 4038. Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Hjemsted Næstved. Omlitreret 1937 til Telegrafvogn 44. Ejes af DJK. |
Nr. 7 | Scandia | 1893 | Ombygget 1937 af Cvk Kh fra CE 1322. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Næstved. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 7. |
Nr. 8 | Lauenstein | 1857 | Ombygget 1918 fra IC 4025. Udrangeret 1924. |
Nr. 8 | Scandia | 1873 | Ombygget 1924 af Cvk Ar fra HB 2358. Last 6 tons. Håndbremse. Hjemsted Struer (1935), Herning (1942). Udrangeret 1945. |
Nr. 8 | Breslau | 1885 | Ombygget 1946 af Cvk Ar fra HA 36989. Trykluftledning. Håndbremse. Kakkelovn. Hjemsted Herning. Omlitreret 1950 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 8. |
Nr. 9 | Lauenstein | 1857 | Ombygget 1919 af Cvk Ar fra IC 4018. Udrangeret 1926. |
Nr. 9 | Wagenbau | 1873 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4155. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Silkeborg. Udrangeret 1931. |
Nr. 9 | Strømmen | 1897 | Ombygget 1931 af Cvk Ar fra CE 1343. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Silkeborg. Omlitreret 1948 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 9. |
Nr. 10 | Lauenstein | 1857 | Ombygget 1920 af Cvk Ar fra IC 4024. Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Hjemsted Randers. Udrangeret 1937. |
Nr. 10 | Atlas | 1885 | Ombygget 1937 fra CE 1305. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Aalborg fra 1940. Brændt 5/3-55 i Aalborg. Udrangeret og oph. Ny vogn? Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 10. |
Nr. 11 | Lauenstein | 1857 | Omdannet 1920 fra DSB Bygningsvogn 2. Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Hjemsted Herning. Udrangeret 1932. |
Nr. 11 | Kockums | 1881 | Ombygget 1931 af Cvk Ar fra CE 1309. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Herning. Omlitreret 1948 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 11. |
Nr. 12 | Scandia | 1872 | Ombygget 1923 af Cvk Ar fra HB 2354. Last 6 tons. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1935. |
Nr. 12 | Strømmen | 1896 | Ombygget 1935 af Cvk Ar fra CE 1326. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1947 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 12. |
Nr. 13 | Scandia | 1872 | Ombygget 1923 af Cvk Ar fra HB 2355. Last 6 tons. Håndbremse. Hjemsted København. Udrangeret 1944. |
Nr. 14 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1923 af Cvk Kh fra HB 2473. Last 6 tons. Håndbremse. Hjemsted Roskilde. Udrangeret 1936. |
Nr. 14 | Strømmen | 1896 | Ombygget 1936 af Cvk Kh fra CE 1334. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Roskilde, Slagelse fra 1940. Udrangeret 1946. |
Nr. 15 | Scandia | 1874 | Ombygget 1925 af Cvk Kh fra HB 2375. Last 6 tons. Håndbremse. Trykluftledning fra 1947. Bremsekupe og lastrum fjernet 1933. Hjemsted Roskilde, fra 1933 Hvalsø. Udrangeret 1950. |
Nr. 16 | Scandia | 1874 | Ombygget 1925 af Cvk Kh fra HB 2385. Last 6 tons. Håndbremse. Hjemsted København, fra 1932 Roskilde. Udrangeret 1936. |
Nr. 16 | Strømmen | 1897 | Ombygget 1936 af Cvk Kh fra CE 1345. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Roskilde. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 16. |
Nr. 17 | Wagenbau | 1874 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4161. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1937. |
Nr. 17 | Scandia | 1893 | Ombygget 1937 fra CE 1323. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Århus H.. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 17. |
Nr. 18 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra ID 4187. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Randers, Aalborg fra 1935. Udrangeret 1939. |
Nr. 18 | Elbing | 1870 | Ombygget 1939 af vk Nyborg fra ID 4129. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Aalborg. Omlitreret 1947 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 18. |
Nr. 19 | Wagenbau | 1873 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra ID 4140. Last 10 tons. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Tinglev. Udrangeret 1946. |
Nr. 20 | Wagenbau | 1874 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4156. Last 10 tons. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 20. |
Nr. 21 | Wagenbau | 1873 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4143. Last 10 tons. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus, Odense fra 1947. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 21. |
Nr. 22 | Wagenbau | 1874 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4172. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1938. |
Nr. 22 | Strømmen | 1897 | Ombygget 1938 af Cvk Ar fra CE 1344. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1951 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 22. |
Nr. 23 | Wagenbau | 1873 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4141. Last 10 tons. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus, Aalborg fra 1934. Omlitreret 1947 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 23. |
Nr. 24 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4209. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 24. |
Nr. 25 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4177. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Struer. Udrangeret 1931. |
Nr. 25 | Breslau | 1877 | Ombygget 1931 fra HB/HC med vinduer i stedet for lemme. 7 tons. Håndbremse. Hjemsted Struer. Udrangeret 1939. |
Nr. 25 | Breslau | 1877 | Ombygget 1939 fra Værkstedsvogn for Vægtsmede 3. Hjemsted Struer. Omlitreret 1948 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 25. |
Nr. 26 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4203. Last 10 tons. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Struer (1928), senere Århus H, Hjørring fra 1941. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 26. |
Nr. 27 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra IC 4207. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Herning. Udrangeret 1945. |
Nr. 28 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra ID 4204. Last 10 tons. Håndbremse. Hjemsted Silkeborg, Skjern fra 1935. Omlitreret 1947 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 28. |
Nr. 29 | Atlas | 1881 | Ombygget 1927 af Cvk Ar fra ID 4249. Last 10 tons. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Silkeborg, fra 1947 Varde. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 29. |
Nr. 30 | Scandia | 1873 | Ombygget 1927 af Cvk Ar fra HB 2364. Last 6 tons. Håndbremse. Endedør og overgangsbro. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1948 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 30. |
Nr. 31 | Scandia | 1874 | Ombygget 1927 af Cvk Ar fra HB 2381. Last 6 tons. Håndbremse. Endedør og overgangsbro. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1948 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 31. |
Nr. 32 | Breslau | 1877 | Ombygget 1928 af Cvk Kh fra HC 2609. Last 6 tons. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Horsens. Omlitreret 1948 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 32. |
Nr. 33 | Atlas | 1883 | Ombygget 1929 af Cvk Ar fra IF 3992. Last 10 tons. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Herning. Omlitreret 1950 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 33. |
Nr. 34 | Atlas | 1881 | Ombygget 1929 af Cvk Ar fra IC 4243. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Randers. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 34. |
Nr. 35 | Elbing | 1870 | Ombygget 1930 fra ID 4113. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Silkeborg. Beskadiget 21/4-45 ved sabotage i Svejbæk. Udrangeret 1945. |
Nr. 35 | Breslau | 1885 | Ombygget 1945 af Cvk Ar fra HA 36934. Trykluftledning. Håndbremse. Kakkelovn. Hjemsted Silkeborg. Omlitreret 1950 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 35. |
Nr. 36 | Kockums | 1881 | Ombygget 1931 af Cvk Ar fra CE 1311. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Herning. Omlitreret 1948 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 36. |
Nr. 37 | Atlas | 1885 | Ombygget 1934 af Cvk Ar fra CE 1304. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Fredericia, Århus fra 1942. Omlitreret 1950 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 37. Ejes af NSJV. |
Nr. 38 | Kockums | 1881 | Ombygget 1934 af Cvk Ar fra CE 1312. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Fredericia, Aalborg fra 1941. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 38. |
Nr. 39 | Kockums | 1881 | Ombygget 1934 af Cvk Ar fra CE 1313. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1950 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 39. |
Nr. 40 | Scandia | 1880 | Ombygget 1934 af Cvk Ar fra CE 1314. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1950 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 40. |
Nr. 41 | Kockums | 1881 | Ombygget 1936 af Cvk Ar fra CE 1308. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Silkeborg. Omlitreret 1948 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 41. |
Nr. 42 | Atlas | 1881 | Ombygget 1936 i Nyborg fra ID 4276. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Tinglev. Udrangeret 1949. Ophugget 1950. |
Nr. 43 | Strømmen | 1897 | Ombygget 1937 af Cvk Kh fra CE 1339. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Kh. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 43. |
Nr. 44 | SJS | 1858 | Ombygget 1937 fra Telegrafvogn 7. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Nykøbing Fl. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 44. Ejes af DJK. |
Nr. 45 | Strømmen | 1897 | Ombygget 1938 af Cvk Ar fra CE 1338. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Struer. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 45. |
Nr. 46 | Wagenbau | 1874 | Ombygget 1938 fra IC 3987. Håndbremse. Hjemsted Struer. Skive 1942. Udrangeret 1949. |
Nr. 47 | Strømmen | 1896 | Ombygget 1939 fra CE 1332. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Klampenborg. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 47. |
Nr. 48 | Scandia | 1880 | Ombygget 1939 fra CE 1316. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Helsingør. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 48. |
Nr. 49 | Scandia | 1880 | Ombygget 1939 af Cvk Kh fra CE 1318. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Hillerød. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 49. |
Nr. 50 | Atlas | 1885 | Ombygget 1939 af Cvk Kh fra CE 1303. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Roskilde. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 50. |
Nr. 51 | Strømmen | 1896 | Ombygget 1939 af Cvk Kh fra CE 1336. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Ringsted. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 51. |
Nr. 52 | Strømmen | 1896 | Ombygget 1939 af Cvk Kh fra CE 1337. Trykluftledning. Skruebremse. Hjemsted Frederiksberg. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 52. |
Nr. 53 | Atlas | 1883 | Ombygget 1939 af Cvk Ar fra ID 4331. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Grindsted. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 53. |
Nr. 54 | Breslau | 1877 | Ombygget 1939 fra HC 2622 med enkelte vinduer i stedet for lemme. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Struer. Udrangeret 1946. |
Nr. 55 | Scandia | 1876 | Ombygget 1944 af Cvk Ar fra Hjælpevogn B 8. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Vejle. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 55. |
Nr. 56 | Scandia | 1886 | Ombygget 1944 af Cvk Ar fra Hjælpevogn B 11. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Tønder. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 56. |
Nr. 57 | Lauenstein | 1870 | Ombygget 1944 af Cvk Ar fra Hjælpevogn B 4. Trykluftledning. Håndbremse. Omlitreret 1948 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 57. |
Nr. 61 | Scandia | 1880 | Ombygget 1946 af Cvk Ar fra HA 36995. Trykluftledning. Håndbremse. Kakkelovn. Hjemsted Herning. Omlitreret 1950 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 61. |
Nr. 65 | Atlas | 1885 | Ombygget 1946 af vk Nyborg fra HA 37010. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 65. |
Nr. 69 | Breslau | 1884 | Ombygget 1946 af Cvk Ar fra HA 36909. Trykluftledning. Håndbremse. Kakkelovn. Hjemsted Struer. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 69. |
Nr. 70 | Scandia | 1887 | Ombygget 1947 af Cvk Ar fra HA 36935. Omlitreret 1949 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 70. |
Signalposten
Sabotage mod Maskindepot Gb
I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.
Læs mere