Jernbaneartikler på Jernbanen.dk
Kulgasværker i Danmark
Oversigt over artikler og notater på Jernbanen.dk omhandlende danske gasværker.
Endvidere beskrives hvordan gas fremstilles.
Hvordan fremstilles gas
Praktisk talt alle gasværker bygget i det 19. århundrede brugte vandrette retorter, også kendt som horisontalretorter. Afgasningen foregik i 4-5 meter lange rør, først af støbejern, senere af ildfast ler. Rørene var lukkede i den ene ende og havde et låg i den anden. Kul blev lagt i manuelt med lange, smalle skovle af 2-3 mand. Retorterne var indbygget i en generatorovn, opvarmet af producerede koks med for lidt luft, hvilket skabte generatorgas. Ved at tilføje mere luft til generatorgassen lige under retorterne, brændte gassen og opvarmede retorterne til ca. 1000°C. Efter 5 timer i retorterne havde kullene frigivet deres gas, som steg op gennem lodrette rør til en stor opsamlingsbeholder med vandlås, kaldet hydraulikken, hvor noget ammoniak og tjære blev udskilt i vandet.Gassen blev primært renset med vand. Først passerede den en kondensator, hvor indvendige vandkølede rør sænkede temperaturen til ca. 25°C, hvilket udskilte mere ammoniak og tjære. En dampdrevet pumpe, en såkaldt exhauster, sugede gassen ud af retorterne gennem kondensatoren og videre gennem resten af rensesystemet til gasbeholderen. Undervejs passerede gassen en tjæreudskiller, en "Pelouser", der fjernede ca. 90% af tjæren med forskudte, hullede jernplader. Derefter kom ammoniakvaskerne, hvor gassen strømmede op gennem en høj jernkasse med børster, og til sidst et svovlrensningsanlæg, der indtil 1860 brugte en kalkmasse til at fjerne svovl. En stor gasmåler var sidste stop før gasbeholderen.
Svovlrensningen var især dyr, fordi den mættede kalkmasse ikke kunne genbruges og lugtede dårligt, hvilket gjorde den svær at bortskaffe. Dette fik Vestre Gasværks første driftsleder, Georg Howitz, til at eksperimentere med nye rensemetoder, og i 1860 fik han patent på at bruge jysk myremalm i store, flade rensekasser, hvor svovl og cyanforbindelser blev bundet i malmen.
Dette havde flere fordele: Myremalmen var billig, kunne absorbere mere svovl end kalk, og svovlet kunne senere udvindes. Brugen af myremalm spredte sig fra Danmark til England og resten af verden, og de jyske moser oplevede en betydelig eksport i de næste 100 år. Gassen blev dog ikke helt ren - især mindre gasværker kæmpede med tjære og umættede kulbrinter i gassen, hvilket førte til tilstoppede gasrør og "gasfedt" på væggene ved gaslamper.
I slutningen af det 19. århundrede kom to amerikanske opfindelser, der ændrede gasværksdriften. Vandgasværker fungerer ved en periodisk proces, hvor kul eller koks på riste i en generator i kort tid får blæst luft ind under risten. Røgen går op gennem skorstenen, mens brændslets temperatur stiger til ca. 1100°. Derefter lukkes for luft og skorsten, og damp blæses ind under risten. Dampen spaltes af de glødende koks til ilt og brint, hvor ilten kombineres med kulstof til kulilte, mens brinten passerer uændret igennem. En gas af brint og kulilte, der blandes med almindelig gas, dannes. Efter ca. 6 minutter falder kokstemperaturen, og dampen lukkes, mens der igen blæses luft gennem generatoren. De varme forbrændingsprodukter passerer en karburator, før de går i skorstenen. Når dampningen starter, kan olie sprøjtes ind i karburatoren, hvor den omdannes til oliegas og øger brændværdien af den "blå" vandgas. Resultatet kaldes karbureret vandgas. Processen kræver præcis ventilbetjening af erfarne folk. Danmark var blandt de første lande i Europa med vandgasværker, og Vestre Gasværk var igen førende. Den største fordel var, at de hurtigt kunne startes op, i modsætning til kulgasanlæg, og derfor var gode til spidsbelastning, især ved jul.
En anden amerikansk opfindelse var mekanisering af transport med dampdrevne kraner og automatiske kulvogne. Dette var dog kun for de store gasværker. De fleste danske værker havde 2-4 ansatte og brugte stadig trillebøre og håndkraft.
En engelsk opfindelse, den vertikale retort, blev udviklet i starten af 1900-tallet og lettede retortdriften. Tyngdekraften bruges, hvor kul tilføres foroven i smalle retorter og glider ned gennem en 1100° varm zone, hvor gassen frigives og omdannes til koks, som afkøles kontinuerligt med damp og vand i bunden, hvilket danner vandgas. En langsomt roterende snegl i bunden regulerer kulhastigheden. De afkølede koks fjernes forneden, mens gassen går til hydraulikken og andre renseprocesser som ved horisontale retorter. Vertikale retorter opvarmes af generatorgas fra koksfyrede generatorer med damptilsætning, og røgen passerer spildvarmekedler, før den går i skorstenen, hvilket giver damp til de øvrige processer. Strandvejs-Gasværket var et af de første med vertikale retorter (1914).
De kul, der afgasses, er specielle gaskul, også kaldet metallurgiske kul. De er dyrere end de dampkul, elværkerne bruger. De skal have 30-40% flygtige stoffer, dvs. gas og tjære, lavt indhold af aske, vand og svovl, og en passende bageevne, så de bages sammen til koks af passende størrelse og styrke. Asken skal også have et højt smeltepunkt.
Der er forskel på koks fra horisontale og vertikale retorter. De første giver tunge koks, fordi kulmassen afgasses i et lukket rum i flere timer, hvilket forhindrer koksene i at udvide sig. I vertikale retorter glider den smeltede kulmasse ned gennem en konisk retort, hvilket giver lette koks, der er gode til kakkelovne og efterårs- og forårsopvarmning. De lette koks er også gode til elektriske stålovne og er reaktive på grund af den store overflade.
Gasværkstjæren solgtes til et fælleskommunalt foretagende, Danske Gasværkers Tjærekompagni. Tjæren blev de første 70 år brugt især til vejbelægning, men fik senere andre anvendelsesområder f.eks. til imprægneringsmidler, til tagpap, til fiskegarn, til lakfremstilling og i plastindustrien.
Gas fra kulgasværker indeholder:
- ca. 46% brint
- ca. 16% metan
- ca. 13% kulilte
- ca. 4% højere kulbrinter
- ca. 15% kvælstof
- ca. 6% ilt & kultveilte
Tjæreudskilning blev i 30'erne stærkt forbedret ved indførelse af elektriske tjærefiltre som via et højspændingsfelt på 70.000 volt fjernede 100% af tjæretågen fra gassen. Endvidere indførtes naftalinvaskning af gassen samt senere tørring af gassens indhold af vanddamp, hvorved man undgik vand og kondensat i gasledningerne. Disse foranstaltninger formindskede udgifterne til vedligeholdelse og gav en stabil gasforsyning. Men det var igen især de større værker, der fik fornøjelse af disse nye metoder.
Ovenstående tekst stammer delvis fra bogen: Danske Kulgasværker 1853-1983 af R. Upton-Hansen 1983.
Oversigt over kulgasværker i Danmark
By | Driftsperiode | Bemærkninger |
Allinge | 1911-1970 | Nedlagt 1970. Sidespor fra Allinge station. |
Assens | 1855-1963 | Propangas 1963-76. |
Ballerup | 1910-1955 | Forsynet fra Strandvejs-Gasværket 1955-1983. |
Birkerød | 1913-1968 | Forsynet fra Strandvejs-Gasværket 1968-1983. |
Bogense | 1896-1963 | Nedlagt 1963. |
Brabrand | 1912-1958 | Forsynet fra Århus gasværk 1958-1982. |
Brønderslev | 1905-1968 | Forsynet fra Aalborg gasværk 1968-1976. |
Dalum | 1914-1963 | Forsynet fra Odense gasværk 1963-1977. Sidespor fra Fruens Bøge station. |
Dragør | 1906-1964 | Propangas 1963-1986. |
Ebeltoft | 1902-1962 | Propangas 1962-1969. |
Esbjerg | 1896-1966 | Spaltgas 1966-1978. |
Fakse | 1913-1954 | Progangas 1954-1970. |
Fredensborg | 1906-1958 | Forsynet fra Hillerød 1958-1973. |
Fredericia | 1866-1966 | Spaltgas 1966-1976. |
Frederiksberg | 1860-1964 | Forsynet fra Strandvejs-Gasværket 1964-1983. Sidespor fra Flintholm station. |
Frederikshavn | 1910-1967 | Spaltgas 1967-1978. |
Frederikssund | 1893-1964 | Propangas 1964-1971. |
Frederiksværk | 1906-1963 | Propangas 1963-1974. |
Fåborg | 1865-1963 | Nedlagt 1963. |
Gilleleje | 1914-1962 | Propangas 1962-1973. |
Glostrup | 1906-1958 | Forsynet fra København 1958-2007. |
Grenå | 1897-1975 | Nedlagt 1975. |
Haderslev | 1858-1963 | Spaltgas 1963-1974. |
Halsnæs-Lynæs | 1916-1964 | Nedlagt 1964. |
Hareskovby | 1927-1936 | Forsynet fra Strandvejs-Gasværket 1936-1983. |
Hasle | 1906-1954 | Nedlagt 1954. |
Haslev | 1899-1964 | Nedlagt 1964. |
Hasseris | 1911-1959 | Forsynet fra Aalborg gasværk 1959-1989. |
Helsingør | 1854-1977 | Nedlagt 1977. |
Herning | 1898-1963 | Propangas 1963-1976. Sidespor fra Herning station. |
Hillerød | 1868-1973 | Nedlagt 1973. |
Hjørring | 1903-1968 | Forsynet fra Aalborg gasværk 1959-1989. Sidespor fra Hjørring station. |
Hobro | 1898-1967 | Propangas 1967-1986. |
Holbæk | 1865-1964 | Progangas 1964-1971. |
Holstebro | 1881-1966 | Propangas 1966-1978. |
Hornbæk | 1913-1955 | Nedlagt 1955. |
Horsens | 1860-1969 | Spaltgas 1969-1985. |
Hørsholm | 1902-1957 | Forsynet fra Strandvejs-Gasværket 1957-1983. |
Kalundborg | 1894-1964 | Spaltgas 1964-1971. |
Kerteminde | 1898-1963 | Propangas 1963-1976. |
Kolding | 1861-1972 | Nedlagt 1972. Sidespor fra Kolding havn. |
Korsør | 1864-1968 | Forsynet fra Slagelse gasværk 1968-1982. |
København, Vestre | 1857-1927 | Nedlagt 1927. Sidespor fra DSB. |
København, Østre | 1878-1969 | Nedlagt 1969. Egen kulbane. |
København, Sundby (I) | 1900-1937 | Nedlagt 1937. Sidespor fra Øresundsvej station. |
København, Sundby (II) | 1958-2007 | Spaltgas. |
København, Valby | 1907-1963 | Nedlagt 1963. Egen kulbane. |
Køge | 1968-1966 | Spaltgas 1966-1972. |
Lemvig | 1902-1963 | Propangas 1963-1971. |
Lyngby | 1895-1941 | Forsynet fra Strandvejs-Gasværket 1941-1983. |
Løgstør | 1902-1957 | Nedlagt 1957. |
Maribo | 1865-1962 | Propan 1962-1974. Sidespor fra Maribo station. |
Marstal | 1899-1964 | Propan 1964-1977. |
Middelfart | 1901-1963 | Nedlagt 1963. |
Nakskov | 1860-1964 | Spaltgas 1964-1980. |
Neksø | 1906-1968 | Nedlagt 1968. Sidespor fra Neksø station 1906-54. |
Nibe | 1903-1963 | Nedlagt 1963. |
Nordby-Fanø | 1907-1963 | Nedlagt 1963. |
Nyborg | 1856-1965 | Forsynet fra Odense gasværk 1965-1977. |
Nykøbing F | 1865-1970 | Nedlagt 1970. |
Nykøbing M | 1887-1968 | Nedlagt 1968. |
Nykøbing S | 1899-1964 | Propangas 1964-1969. |
Nysted | 1913-1954 | Propangas 1954-1971. |
Næstved | 1862-1970 | Nedlagt 1970. |
Nørresundby | 1898-1967 | Forsynet fra Aalborg gasværk 1967-1989. |
Odder | 1897-1966 | Propangas 1966-1981. |
Odense | 1853-1964 | Spaltgas 1964-1977. |
Præstø | 1900-1957 | Nedlagt 1957. |
Randers | 1854-1966 | Spaltgas 1966-1977. Sidespor fra Randers station. |
Ribe | 1862-1957 | Propan 1957-1974. |
Ringe | 1915-1954 | Propangas 1954-1972. |
Ringkøbing | 1894-1964 | Propangas 1964-1971. Sidespor fra Ringkøbing station. |
Ringsted | 1866-1966 | Forsynet fra Slagelse 1966-1976. |
Roskilde | 1863-1966 | Spaltgas 1966-1979. |
Rudkøbing | 1894-1964 | Nedlagt 1964. |
Rødby | 1896-1958 | Nedlagt 1958. |
Rønne | 1896-1970 | Nedlagt 1970. Sidespor fra Rønne N. station |
Sakskøbing | 1866-1966 | Nedlagt 1966. |
Silkeborg | 1856-1967 | Nedlagt 1967. |
Skagen | 1907-1964 | Nedlagt 1964. Sidespor fra Skagen station fra 1924. |
Skanderborg | 1892-1968 | Nedlagt 1968. |
Skive | 1896-1974 | Nedlagt 1974. |
Skælskør | 1906-1960 | Forsynet fra Slagelse gasværk 1960-1978. |
Skjern-Tarm | 1911-1963 | Nedlagt 1963. |
Slagelse | 1857-1971 | Spaltgas 1971-1979. Sidespor fra Slagelse station. |
Sorø | 1903-1966 | Forsynet fra Slagelse gasværk 1966-1979. |
Skt. Jørgens Sogn | 1913-1932 | Forsynet fra Svendborg gasværk 1932-1983. |
Stege | 1866-1963 | Nedlagt 1963. |
Store Heddinge | 1898-1955 | Nedlagt 1955. |
Strandvejs-Gasværket | 1893-1964 | Spaltgas 1964-1983. |
Struer | 1898-1968 | Nedlagt 1968. |
Stubbekøbing | 1864-1962 | Nedlagt 1962. |
Svendborg | 1856-1974 | Propangas 1974-1983. |
Sæby | 1912-1962 | Nedlagt 1962. |
Søllerød | 1907-1963 | Forsynet fra Strandvejs-Gasværket 1963-1983. |
Sønderborg | 1859-1966 | Nedlagt 1966. Egen kulbane. |
Thisted | 1883-1974 | Nedlagt 1974. |
Tønder | 1866-1962 | Nedlagt 1962. Sidespor fra Tønder station. |
Tåstrup | 1909-1964 | Nedlagt 1964. |
Vamdrup | 1911-1959 | Nedlagt 1959. |
Varde | 1885-1963 | Nedlagt 1963. |
Vejgård | 1908-1951 | Nedlagt 1951. |
Vejle | 1859-1968 | Nedlagt 1968. |
Viborg | 1859-1972 | Nedlagt 1972. |
Viby | 1912-1968 | Forsynet fra Århus gasværk 1968-1973. |
Vordingborg | 1866-1967 | Nedlagt 1967. |
Vridsløselille | 1859-1960 | Nedlagt 1960. |
Ærøskøbing | 1907-1964 | Nedlagt 1964. |
Åbenrå | 1863-1967 | Nedlagt 1967. Sidespor fra Åbenrå station. |
Åbyhøj | 1912-1970 | Forsynet fra Århus gasværk 1970-1982. |
Aalborg | 1854-1965 | Spaltgas 1965-1989. |
Århus | 1855-1969 | Spaltgas 1969-1982. Sidespor fra Århus havn. |
Års | 1910-1958 | Propangas 1958-1969. |
Næste artikel:
Frederiksberg gasværk
Frederiksberg gasværk
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest

DSB trafikinformation
